Uitdager Vander Elst
Uitdager Vander Elst
Met bijna 40 jaar op de teller is Vander Elst een van de belangrijkste importeurs op de Belgische elektrotechnische markt. De missie van het bedrijf? Installateurs voorzien van materialen van internationale topmerken én het voortouw nemen op het digitale front. Vander Elst ziet vol ambitie de toekomst tegemoet als een ware challenger op de markt.
Oprichting en verdere groei
Vander Elst werd in 1983 opgericht door Walter Vander Elst, en in 1996 kwam met Frederick Vander Elst de tweede generatie aan het roer van het familiebedrijf te staan. Door strategische overnames en partnerships met toonaangevende merken werd Vander Elst een van de grootste importeurs in zijn segment.
In 2017 volgde de verdere uitbouw van de onderneming door de instap van Green Park Investment Partners. En in 2020, tot slot, kwam er een nieuw managementteam onder leiding van Tim Baekelandt & Frédéric Janssen. Dat betekende het begin van nieuw hoofdstuk in het Vander Elst-verhaal.
Full-service importeur
“Waar een importeur vroeger louter dozen verzette – ofwel producten invoerde, stockeerde en naar de groothandel vervoerde, is die functie de laatste jaren sterk veranderd,” begint managing director Tim Baekelandt. “Vandaag is het onze taak om de globale strategie van Europese merken vertalen naar onze lokale markt. We doen dat voor toonaangevende fabrikanten van elektrotechnische oplossingen voor residentiële en tertiaire projecten.
Hun producten zijn een kwalitatief alternatief voor de gevestigde merken op de Belgische markt. En daar is zowel bij groothandels als bij installateurs veel vraag naar. Het logistieke proces blijft uiteraard belangrijk, maar we willen ook meerwaarde bieden. Dat doen we door sterk in te zetten op digitale dienstverlening en kennisoverdracht:
alles om het werk van de installateur eenvoudiger te maken.
Daarnaast vertrouwen groothandels en installateurs erop dat ze via ons kwaliteit en hoge servicelevels in huis halen. We zoeken bewust naar kwalitatieve producten en toepassingen die innoveren in hun niche. Denk maar aan gebouwautomatisering of EV-laadinfrastructuur.
Al die toegevoegde waarde is niet onbelangrijk in tijden waarin ongeveer elk product via een veelvoud aan kanalen te verkrijgen is.”
Ambitieus
Vander Elst is een bedrijf met fikse ambities. Tegen 2026 wil het 50% omzetgroei realiseren. Ook digitaal wil de importeur een voorloper zijn. “We willen een digitale partner zijn voor onze klanten. Daarom werken we aan de uniforme digitale beschikbaarheid van alle productdata en aan koppelingen met de systemen van de groothandels.
Begin 2023 volgt een nieuw Vander Elst-portaal waarop klanten de status van hun bestellingen, levertermijnen en omzetcijfers per product kunnen opvolgen. Kortom: we werken aan de digitalisering van het volledige order-to-cash- proces. Daarmee nemen we een voorsprong.”
Daarnaast wil het bedrijf zijn positie in de kantoormarkt versterken. “Het is onze ambitie om in zulke tertiaire projecten het eerste aanspreekpunt van installateurs te worden. Met Bachmann hebben we daarvoor een toonaangevend merk.”
Zulke ambities waarmaken, begint bij een goede sfeer onder het personeel, weet Tim. “Hier heerst een aangename, familiale atmosfeer. Onze mensen krijgen binnen hun functie veel ruimte voor initiatief en zelfontplooiing en we hebben oog voor een goede work-life balance. We zetten al voor het coronavirus in op flexibel en remote werken, zeker aangezien we talent vanuit alle uithoeken van het land naar het Brusselse lokken. En we blijven groeien, dus zijn we ook voortdurend op zoek naar nieuwe mensen.”