Voorstelling Sofie Loopmans
WIE IS
- Naam: Sofie Loopmans
- Leeftijd: 34 jaar
- Bij Vander Elst sinds: 9 januari 2023
- Thuissituatie: Samenwonend, dochter Manou, 1 jaar
- Hobby’s: wandelen in de natuur, fotografie & podcasten
- Functie: Marketing Manager
Die interesse in content is altijd de rode draad geweest voor mij
Sofies interesse in content creatie begon al toen ze nog heel klein was. “Ik was altijd al geïnteresseerd in verhalen,” zegt ze. “In elke vorm trouwens. Luisterverhalen op van die cassettes, sprookjes bedenken, boeken lezen, quotes opschrijven, artikels verzamelen, journallen en ook verhalen vertellen. Zelfs toen ik nog niet kon lezen, liep ik altijd met boekjes rond.
Ik liet mijn ouders zo vaak dezelfde verhaaltjes voorlezen, tot ik ze vanbuiten kende. En dan deed ik alsof ik ze zélf kon lezen. Dat maakte wel indruk, een peuter van 3 die zogezegd kon lezen”, lacht ze. “Die interesse in content is altijd de rode draad geweest voor mij. Ik consumeer nog altijd véél fictie en non-fictie verhalen en nu kan ik er professioneel ook creatief mee bezig zijn. Heerlijk!”
Marketingmanager bij Vander Elst: een gevarieerde job
“Als marketingmanager ziet mijn job er geen enkele dag hetzelfde uit. Verzamelen van informatie bij onze salesmensen, uitzoeken wat er leeft in de markt, wat houdt onze klanten bezig, welke boodschappen willen onze leveranciers nog kwijt…Daarna ga ik strategisch nadenken: ik zet alles naast elkaar en kijk hoe we het kunnen vertalen. Namelijk: welke boodschappen brengen we en op welke manier”, geeft Sofie mee.
“Op de Belgische markt vertegenwoordigen we met Vander Elst maar liefst 15 fabrikanten. Onder andere: Bachmann, Cimco, Famatel, Simon, Urmet… maar nog een pak andere sterke merken. Dus wij communiceren vaak in naam van die fabrikanten. Ik zie het als een uitdaging om de juiste content te brengen, aan het juiste publiek op het juiste moment en Vander Elst nog meer op de kaart te zetten als dé specialist wat betreft elektrisch installatiemateriaal.”
In marketing evolueert alles snel. Ook Sofie houdt de vinger aan de pols en bekijkt nieuwe trends en mogelijkheden. “Zoals nu bijvoorbeeld verkennen we het maken van unboxing videos en podcasts. Misschien gaan we hier wel mee aan de slag in de toekomst, wie weet”, glimlacht Sofie.
Een gezonde work-life balance bij Vander Elst
“Bij Vander Elst wordt er aan een stevig tempo gewerkt. Er is véél te vertellen, dat is uitdagend. Maar ik krijg de vrijheid om mijn daginvulling zelf te plannen.”
Sofie is ook een jonge mama. Vrijheid en flexibiliteit zijn dan ook erg belangrijk. Iets waar Vander Elst waarde aan hecht voor al het personeel. “Als jonge mama heb ik die combinatie nodig: een uitdagende job maar ook ruimte om er te zijn voor ons dochtertje. Ik kan deels thuiswerken en samen met de vrijheid die ik krijg in mijn job, maakt dit voor mij de ideale combinatie.”
Mensen maken het interessant
“Over de jaren heen werkte ik in verschillende sectoren: elektronica, automotive en retail. In die tijd ben ik ook gegroeid. In het begin was ik vooral bezig op operationeel vlak. Geleidelijk evolueerde dat naar het strategisch nadenken. En die beide samen maken het leuk en uitdagend”, vertelt Sofie vastberaden.
“Maar het is vooral die variatie aan boodschappen en mensen die het interessant maken. Ik sta in nauw contact met onze mensen intern. Onze productmanagers bij Vander Elst kunnen heel erg gepassioneerd vertellen over onze merken. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk. Het is dan mijn taak om hun enthousiasme over te brengen, zowel intern maar ook buiten de muren van Vander Elst”.
“Bij ons is het écht teamwork. We zijn een kleine organisatie en iedereen werkt mee, geeft input… Er is een mooie wisselwerking tussen de verschillende afdelingen en collega’s. Het is heel fijn om ideeën te lanceren en hier samen aan te werken. Uiteindelijk is iederéén ambassadeur bij Vander Elst. En het is dan ook fijn om achteraf samen met een trots gevoel terug te kijken. Dat teamwork bij Vander Elst, dat werkt echt”.